تعیین مکان جغرافیایی هواپیمای نظامی روسی در سوریه

استفاده از مطالب زیر با ذکر منبع (سایت جامع) آزاد است.

منبع:Bellingcat

ترجمه: جامع

چندی پیش، حرکت ادوات و دسته‌­های نظامی روسی به سمت سوریه و تصاویر منتشرشده توسط AllSource Analysis از فرودگاه بین­‌المللی الاسد که ورود هواپیمای نظامی پشتیبانِ حضور فزاینده­‌ی روسیه را نشان می‌داد، توجه بسیاری برانگیخت.

فرودگاه بین المللی الاسد

چندی پیش، عکسی روی توئیتر منتشر شد که ادعا می­‌کرد هواپیماهایی را نشان می­‌دهد که در تصویر ماهواره­‌ایِ بالا رؤیت شده‌­اند.

تصویر منتشر شده در توییتر

بلافاصله این سؤال پیش می­آید که آیا می‌­توان اثبات کرد که این عکس در فرودگاه بین‌­المللی الاسد گرفته شده یا خیر. سؤالی که با استفاده از Google Earth و تصویر ماهواره­‌ای اصلی که توسط AllSource Analysis گرفته شده می‌توان به‌­سادگی به آن پاسخ داد. نخستن پرسشی که باید به آن پاسخ گفت این است که دوربین در کجا قرار دارد؟ می‌توان در عکس مشاهده کرد که هواپیما در سمت چپ عکس واقع شده، و نواره‌ای سفید دقیقاً در جلوی دوربین قرار دارند. به‌­سادگی درمی­‌یابیم تنها مکانی که با عکس ماهواره‌­ای انطباق دارد، در سمت چپ تصویر زیر واقع شده و مکان احتمالی دوربین نیز با رنگ قرمز مشخص شده است.

مکان احتمالی دوربین (دایره قرمز)

هم­چنین می­‌توان چهار هواپیمایی که به دوربین نزدیک­ترند را شناسایی کرد، یعنی هواپیماهای Su-30M که در تصویر ماهواره‌­ای دیده می­‌شوند، هواپیمای باقیمانده که در همان تصویر قابل مشاهده است نیز با شمایل Su-25 هم‌­خوانی دارد، هرچند کاملاً واضح نیست. همان­‌طور که در زیر نشان داده شده، در عکس مذکور امکان مشاهده­‌ی خط‌کشی‌های خاص در جلوی هواپیماهای Su-30M نیز وجود دارد.

تطبیق و مقایسه خطوط با یکدیگر

هرچند در تصویر AllSource Analysis دیده نمی‌­شود، اما یک رادار در عکس ماهواره‌­ای Google Earth قابل مشاهده است که در تصویر مذکور نیز وجود دارد.

استفاده از نمای زمینی در Google Earth

درنهایت می­‌توانیم از نمای زمینی در Google Earth بهره بگیریم تا بفهمیم که زمین این منطقه با آنچه در عکس دیده می‌­شود مطابقت دارد، چراکه تپه­‌هایی به‌­وضوح در پس­‌زمینه‌­ی عکس Google Earth قابل مشاهده‌­­اند.

نمای زمینی باند فرود

با به‌­کارگیری این چند تکنیک ساده­‌ی مکان­‌یابی جغرافیایی می­‌توان تأیید کرد که این عکس، ورود اخیر روس‌­ها به فرودگاه بین‌­المللی الاسد را نشان می­‌دهد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید...