کلاهبرداری های رایج اینترنتی

فریب دهندگان سعی در جلب اعتماد شما دارند ، آنها برای برقراری تماس با شما از هر وسیله ای شامل ایمیل، تلفن ، اینترنت و منابع باز یا شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند و زمانی که در جلب اعتماد شما موفق شدند از شما درخواست پول یا انجام عملی می‌نمایند.

روش های مورد استفاده آنها مدام در حال تغییر است . با این حال شما به سادگی می‌توانید از خود و خانواده خود در برابر آنها با داشتن اطلاعات در مورد انواع مرسوم فریب و کلاهبرداری محافظت نمایید.

در ادامه با پنج روش بسیار شایع کلاهبرداری در این زمینه خواهیم پرداخت.

 

کلاهبرداری‌های رایج اینترنتی

 

۱- کلاهبراداری به روش پیش پرداخت: Advance fee / prepayment scam

کلاهبرداران خودشان را به عنوان نمایندگانی از طرف شرکت های اعطای وام، یا شرکت های قرعه کشی و حتی موسسات دولتی معرفی نموده و برای این کار یک سری اسناد و مدارک به همراه ایمیل ها و وب سایت‌های موجود از شما نیز ارائه می‌نمایند.

و از قربانی درخواست ارسال هزینه‌های مورد نیاز جهت اعطای وام یا ارسال بسته پستی را دارند.

قربانی مبلغ را پرداخت نموده ولی هیچگاه وام یا جایزه ای دریافت نمی‌کند. این کلاهبردارها کهنه کار بوده و مدام درحال تغییر نام تجاری خود می‌باشند. این نوع کلاهبرداری به روش پیش پرداخت مشهور است.

کلاهبرداران دراین روش ممکن است وعده ی سرمایه گذاری نیز به قربانی بدهند.

عموما در این روش کلاهبرداری، قربانی وعده دریافت مبالغ بزرگتر در ازای پرداخت مبالغ کوچکتر دریافت می‌کند اما نهایتا مقدار ناچیزی دریافت می‌نماید و یا اصلا چیزی دریافت نمی‌نماید.

کلاهبرداری به روش پیش پرداخت

 

۲- کلاهبرداری با چک تقلبی: Fake check scam

در ایران کلاهبرداران با پول تقلبی، چک های تقلبی و بلامحل، چک مخدوش (خط خوردگی) یا امضای مغایر، امضای بدون مهر برای شرکت‌های کلاهبردار و … اقدام به کلاهبرداری می‌نمایند.

در کشورهای خارجی علاوه بر اینکه چک های تقلبی یکی از پر استفاده ترین انواع کلاهبرداری می‌باشد، از خدمات اعتباری مربوط به کارت‌های بانکی مثل ویزا کارت، مستر کارت و … درخواست پیش پرداخت پاداش قرعه کشی نموده و قربانی معمولا یک چک بانکی تقلبی دریافت می‌نماید سپس از وی درخواست می‌شود تا مبلغی را برای پوشش هزینه‌های مالیات و غیره بپردازد که بعد متوجه می‌شود که چک نامعتبر بوده اما وی مبلغ ارسالی توسط حواله بانکی را نمی‌تواند باز پس بگیرد.

 

کلاهبرداری با روش چک تقلبی

 

۳- کلاهبرداری به  روش استخدامی Employment scam:

در این روش کلاهبرداربه قربانی پیشنهاد انجام کارداده می‌دهد و هزینه‌هایی بابت ثبت نام، خدمات اسکن و کپی و یا استعلامات دریافت می‌گردد.

در روش دیگری که کار در منزل محسوب می‌شود و معمولا از نوع کارهای تولیدی خانگی می‌باشد. کلاهبردار کارهایی را به مشتری‌ها داده و هزینه ای بابت ضمانت مواد اولیه از آنها می‌گیرد و جنس خود را فروخته و ناپدید می‌شود اگر کلاه بردار آدمِ صبوری باشد پس از اینکه کارها را از کارگران دریافت می‌کند وعده ی تسویه ی هفتگی را می‌دهد و معمولا چند نفر هم در جمع هستند که می‌گویند بهتر است هفتگی و یا ماهیانه پولها را بگیریم و جمع را توجیه می‌کنند ولی در موعد پرداخت اثری از آنها باقی نیست و کارگران مزد زحماتشان هدر رفته و از آنجایی که نه قراردادی هست نه مدرکی برای اثبات این قضیه، ازحقوق خود می‌گذرند.

کلاهبرداری به روش استخدامی

 

۴- کلاهبرداری به روش سفارش اینترنتی: Internet purchase scam

در کلاهبرداری خرید های اینترنتی عموما افرادی که در سایت‌های حراجی قیمت خود را مطرح کرده اند و یا در فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به خرید کالا نموده اند،مورد هدف کلاهبرداران قرارمی‌گیرند.

این روش در دو مورد زیر خلاصه نمی‌شود و حالت‌های بسیاری دارد.

در روش اول جنسی برای فروش عرضه می‌شود که سایز آن با چیزی که در سایت می‌بینید بسیار متفاوت است. مثلاً هنگام تحویل جنس خریداری شده سایزآن کوچکتر است. ولی در عکس این مورد قابل مشاهده نبوده، یا ساعتی می‌خرید که در عکس مارک رولکس با همان کیفیت اورجینال، ولی وقتی جنس به دسته شما می‌رسد فقط یک جایی از ساعت نوشته شده رولکس

در روش دوم گارانتی بازگشت کالا نیز در سایت نوشته شده اما از آنجایی که وقت گرانبهاست کسی شرایط بازگشت کالا را به خوبی مطالعه نمی‌کند. مثلاً یک دستگاه خریداری شده که بسته بندی دارد یا لباسی که مارک دارد و عطری که پلمپ شده است. عملاً تا زمانی که دستگاه را باز نکنید از عملکرد آن مطلع نیستید و پس از اینکه باز کنید شرایط بازگشت را نقض کرده اید و نمی‌توانید کالا را مرجوع کنید. (این مورد در معروفترین فروشگاه کالای دیجیتال ایران هم دیده شده که اسم نمی‌بریم)

 

کلاهبرداری به روش سفارش اینترنتی

 

۵- کلاهبرداری رابطه ای: Relationship scam

این نوع کلاهبرداری با یک آشنایی ساده یک خانم و آقا در اینترنت شروع می‌شود، آشنایی آنها تا جایی پیش می‌رود که هر دو برای یکدیگر نامه ی عاشقانه ارسال می‌نمایند و تماس تلفنی برقرار نموده حتی عکس‌های زیادی بین آن دو منتقل می‌شود و دوستی گاها تا ملاقات و ازدواج نیزمی‌رسد. زمانی که رابطه بین آنها جدی ترمی‌شود کلاهبردار از فرد دیگر درخواست ارسال پول می‌نماید به این بهانه که او نیاز فوری به این مبلغ داشته و در حال حاضر شخص دیگری نیست که مبلغ را به وی قرض دهد، کلاهبردار مدعی می‌شود که فرزند وی و یا یکی از بستگان نزدیکش دچار سانحه شده و با به کار گیری احساسات فرد مقابل را متقاعد به ارسال این پول می‌نماید. اول با مبالغ کوچکتر آغاز نموده و رفته رفته بر مقدار رقم درخواستی می‌افزاید و این کار را تا آنجایی که قربانی متوجه موضوع کلاهبرداری نشده است، ادامه می دهد و ناگهان ناپدید می‌شود.

 

کلاهبرداری رابطه ای

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید...