چرا پرینترها نقطه‌های نامرئی چاپ می‌کنند؟

اوایل ژوئن ۲۰۱۷، مأموران  اف‌بی‌آی به خانه یک پیمانکار دولتی به نام ریلیتی لی وینر در شهر اوگوستا در ایالت جورجیا نفوذ کردند. دو روز پیش از این عملیات، اف‌بی‌آی مشغول تحقیق درمورد یک سند محرمانه بود که گفته می‌شد به رسانه‌ها درزکرده، به نقل از ماموران اف‌بی‌ای خانم وینر را از روی نسخه دیجیتال سند محرمانه‌ای پیدا کردند که سایت اینترسپت منتشر کرده بود. روی نسخه دیجیتال چین‌ و چروک‌هایی بود که نشان می‌داد کسی که آن را نشر داده، اول چاپش کرده و “دستی از اداره‌ای خارج کرده است”.

متخصصان در بررسی سند به نکته‌ای جالب برخوردند: نقاط زرد با طرحی تقریبا مستطیلی روی سطح سند چاپ شده بود. نقاط را با چشم نمی‌شد دید، اما از نزدیک مثل یک رمز بود.

پس از بررسی بیشتر به این نتیجه رسیدند که نقطه‌های زرد ساعت دقیق و تاریخ چاپ شدن آن صفحه را نشان می‌دهد، یا اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، ساعت داخلی پرینتر در آن لحظه، علاوه بر زمان چاپ، شماره سریال پرینتر هم از روی نقطه‌ها معلوم بود.

متخصصان امنیت و تکنسین‌های اوپن سورس اینتلیجنس (اوسینت) این “ریزنقطه‌ها” را خوب می‌شناسند. بسیاری ازپرینترهای رنگی این نقطه‌ها را به چیزی که قرار است چاپ شود اضافه می‌کنند بدون اینکه کاربر اینترنت از وجود آن آگاهی داشته باشد.

 

چاپ نقطه‌های نامرئی توسط پرینترها

 

اطلاعات مکان‌یابی (GPS)

گوگل به لطف سیستم عامل اندروید، در تمامی لحظات زندگی ما حضور دارد و از طریق اطلاعات مکان‌یابی (GPS) در تلفن‌های همراه هوشمند، سرعت و موقعیت جغرافیایی کاربران را دریافت و آنالیز می‌کند. برهمین اساس وضعیت ترافیکی نقشه را با همان وضعیت رنگی که گفتیم، به کاربر نمایش می‌دهد. نکته جالب این است که الگوریتم هوشمند گوگل خودروهایی مثل اتوبوس و ون‌های مرسوله‌های پستی را به دلیل توقف‌های پیاپی را از نتایج خود به صورت خودکار حذف می‌کند.

همچنین گوگل از اطلاعات موقعیت مکانی شرکت‌های مخابراتی نیز برای کمک به این موضوع بهره می‌برد. این شرکت‌ها قادرند موقعیت جغرافیایی کاربر را به وسیله حالتی به نام Trilateration نیز درک کند. این گونه که با محاسبه فاصله کاربر از ۲ یا ۳ دکل مخابراتی، موقعیت دقیق و سرعت حرکت شخص مورد نظر را به دست می‌آورد.

 

اطلاعات مکان‌یابی (GPS)

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید...