چگونه یکی از بمبگذاران انتحاری پاریس از طریق فیسبوک پیدا شد؟

در ۱۶ نوامبر، سه روز پس از حملات پاریس، یک تیم تحقیقاتی، پروفایل فیسبوک یکی از عوامل انتحاری، یعنی “بلال حذفی” را شناسایی کرد. چگونگی کار را در ادامه شرح می‌دهیم.

عصر ۱۳ نوامبر، شش حمله‌ی تروریستی پی‌درپی در پاریس، پایتخت فرانسه رخ داد. یکی از این حملات در نزدیکی استادیوم  استد دو فرانس، درجریان یک بازی فوتبال دوستانه بین تیم‌های فرانسه و آلمان اتفاق افتاد. سه بمب‌گذار انتحاری خودشان را بیرون از استادیوم منفجر کردند: یکی از آنها هنوز شناسایی نشده، نفر دوم با یک گذرنامه‌ی سوری جعلی ارتباط داده شده و سومین عامل حمله بلال حذفی است.

بلال حذفی، شهروند ۲۰ ساله‌ی فرانسوی و ساکن بلژیک بود. گزارشی از سفر آقای حذفی به سوریه تا قبل از اوایل سال جاری وجود ندارد (به گفته‌ی مادرش، عزیمت او به سوریه در ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ رخ داده است) .حذفی در ساعت ۹:۵۳ دقیقه‌ی شب در خیابان کوکری، دقیقاً خارج از رستوران مک‌دونالد در۳۰۰ متری استد دو فرانس، کمربند خود را منفجر کرد. این انفجار، تلفات دیگری جز خود حذفی نداشت.

سه روز بعد، تیم تحقیقاتی از پروفایل بلال حذفی پرده برداشت.

جستجوی ردپای حضور عاملین حمله در اینترنت

در پی این حمله‌ی بی‌سابقه و درمیان گزارش‌های متنوع و ضدونقیض درباره‌ی حملات، تیم تحقیقاتی شروع به جستجوی حساب کاربری‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی کرد که به عاملین حمله تعلق داشت. جستجو برای نام بلال حذفی در فیسبوک، پنج حساب کاربری با این نام را به‌دنبال داشت. یکی از اینها، با URL واضحی نام‌گذاری شده بود: ‘facebook.com/bilal.hadfi.1’. هریک از پنج پروفایل فیسبوک، به‌دقت بررسی و تصاویر، بایوس و استاتوس‌های آنها ثبت شد.

معلوم شد که یکی از افراد متصل به حساب ‘bilal.hadfi.1’، فردی به‌نام بیلی دو هود است .حساب فیسبوک این شخص حساسیت برانگیز بود: مرد جوانی که با افتخار تصاویری از یک کلاشنیکوف AKMS و دیگر سلاح‌های کمری را به‌عنوان پست گذاشته بود. یعنی بیلی دو هود تصویری از سلاح‌هایی را گذاشته بود که روی چیزی شبیه یک میز، با برچسب زمانی ۹ دسامبر ۲۰۱۳ درمعرض نمایش قرار داشتند. مبدأ این عکس نامشخص است، چنین چیزی قبلاً در سال ۲۰۱۰ و سپتامبر ۲۰۱۳ در مطبوعات دیده شده بود.

تصاویر پروفایل بیلی دو هود پیش از آنکه حساب فیسبوک او بسته شود، برای عموم قابل مشاهده بود؛ درمیان آنها، تیم به این عکس از تفنگ خودکار AKMS برخورد کرد که در محل سرپوشیده‌ی ناشناسی دیده می‌شود:

 

تصویر منتشر شده در فیس بوک بیلی دو هود

 

 

برچسب زمانی این عکس ۱ جولای ۲۰۱۵ است. برخلاف تصویر مطبوعاتی فوق، این یکی مثل عکس‌های موبایل، دانه‌دار به نظر می‌رسد. بنابراین، پروفایل بیلی دو هود تعداد فزاینده‌ای از ویژگی‌هایی را نشان می‌‌دهد که بیانگر این نکته است که در کنار شباهت‌هایی با آنچه درباره‌ی محل سکونت بلال حذفی مشخص شده، او جوانی معمولی نیست.

ابتدا، تیم تحقیقاتی مطمئن نبود که آیا bilal.hadfi.1 و بیلی دو هود دوستند یا یک نفر هستند. در پروفایل bilal.hadfi.1 هیچ تصویری قابل مشاهده برای عموم نبود. بنابراین تنها تصویری که از بلال حذفی موجود بود، همانی است که ۱۶ نوامبر رسانه‌های بلژیکی منتشر کردند.

 

تصویری از بلال حذفی در رسانه‌های بلژیکی

 

در تصویر پست شده توسط بیلی دو هود وی در توضیح عکس نوشته:«با خانواده» (برچسب زمانی: ۹ ژوئن ۲۰۱۴. توضیح اصلی: “Avec la famille“

 

تصویر منتشر شده توسط بیلی دو هود

 

واضح است که شباهت قابل توجهی میان بلال حذفی و بیلی دو هود وجود دارد، بنابراین سؤال اینجاست: آیا واقعاً بیلی دو هود دوست ‘bilal.hadfi.1’ است که در عکس با او دیده می‌شود؟

بلال کیست؟ بیلی کیست؟

برای تشخیص اینکه آیا bilal.hadfi.1 و بیلی دو هود یک نفر هستند یا خیر، عکس‌های دو مرد جوان را که قابل مشاهده برای عموم بودند، باهم مقایسه شده است:

 

عکسی از تصاویر پروفایل بیلی دو هود

 

چهره‌های مرد سمت چپ که دور از دوربین است (عکسی از تصاویر پروفایل بیلی دو هود) و جوان سمت راست (بلال حذفی آنطور که رسانه‌ها شناسایی کردند) کاملاً به‌هم شباهت دارند. تصادف جالب دیگر، پیراهن این دو است: به‌نظر میرسد هر دو مرد تی‌شرت راه‌ راه بسیار مشابهی پوشیده‌اند. کیفیت عکس مربوط به صفحه‌ی فیسبوک بیلی هود (سمت چپی)، تقریباً پایین است، با این وجود تیم تحقیقاتی به مقایسه‌ی پیراهن‌ها پرداخت:

 

تصویر مقایسه خطوط تیشرت

 

در عکس بلال حذفی که توسط دیگر رسانه‌ها منتشر شده، تیشرت او سه خط کلفت و آبی تیره دارد که با دو خط باریک‌تر سفید از هم جدا شده‌اند. به‌نظر می‌رسد بیلی دو هود، تی‌شرتی با همین الگو پوشیده است. اما از آنجا که کیفیت تصویر پایین بود، ترجیح داده شد درباره‌ی جزئیاتی از این دست احتیاط کرده و تیم تصمیم گرفت به عنوان تشخیص هویت بر آن تأکید نکند.

نشانه‌ی متمایز دیگری که در دو نفر مشترک است، چیزی شبیه خال مادرزادی میان دو ابرو در بالای بینی است:

 

مقایسه تصاویر چهره و ابرو بیلی دو هود و بلال حذفی

 

لکه‌ای تیره که شبیه پوست قهوهای است، رنگی که از سیاهی موهای صورت آنها متمایز است. از این رو، لکه‌ی تیره‌ی بالای بینی این دو نفر، بیانگر علامت متمایز یکسان است (و نه صرفاً ابروی کلفت  و به هم پیوسته.)

کنار هم گذاشتن همه‌ی این عناصر به ما می‌گوید که بیلی دو هود و بلال حذفی، یک نفر هستند. تیم تحقیقات، پیش از انتشار این تعیین هویت در صفحه‌ی فیسبوک، پلیس فرانسه را در رابطه با جزئیات این تحقیق، در جریان گذاشت.

 

 

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید...