تکنولوژی بلاک چین به زبان ساده :

با سپرده گذاری شما در بانک آن‌ها اطلاعاتی را در مورد حساب شما در یک پایگاه داده بزرگ ذخیره می‌کنند. بیت کوین هم کار مشابهی را برای حفظ اطلاعات حساب‌های کاربران انجام می‌دهد، اما برخلاف یک بانک، در بیت کوین نمی‌توان به یک قدرت مرکزی برای مدیریت و ذخیره‌ی پایگاه داده، اعتماد کرد.

بیت کوین این مشکلات را با تقسیم کردن پایگاه داده به مجموعه‌های کوچک بنام «بلاک‌ها» حل کرده است. هر بلاک یک برچسب (Label) است که آن را به بلاک قبلی پیوند می‌دهد به ترتیبی که هر کسی می‌تواند تمام پایگاه داده را که از قسمت‌های مجزا تشکیل شده گردآوری کند؛ به عبارتی هر کسی که از بیت کوین استفاده می‌کند، یک نسخه از کل پایگاه داده را که زنجیره بلوک نامیده می‌شود ذخیره می‌کند و این مجموعه‌های بسیار کوچک را بین کاربران ردوبدل می‌کند. زنجیره بلوکی میان تمام کاربران بیت کوین به اشتراک گذاشته شده است و برای بررسی مقادیر آدرس‌ها و جلوگیری از پرداخت دوگانه و سایر خرابکاری‌ها است.

بلاک چین می‌تواند یک پایگاه داده، پروتکل یا نرم‌افزارباشد.زمانی که اطلاعات ذخیره می‌شود، دیگر امکان بازنویسی و تغییر آن وجود ندارد. این طراحی باعث می‌شود تا بلاک چین، یک سوابق تاریخی دائمی ایجاد کند.» جذابیت‌های چنین فناوری‌هایی در زمینه‌های مختلف تجاری، تراکنش مالی و انتقالات اطلاعات که روی یک شبکه‌ی نا امن انجام می‌شود کاملاً مشخص است.

به دلیل طراحی خاص بلاک چین، دست بردن در رکوردهای این پایگاه داده ممکن نیست.

چنانچه شخصی تلاش کند این اطلاعات را بطور غیر قانونی تغییر دهد روند تغییر رایانه‌ای، آن تغییرات را قبول نمی‌کند. چرا که داده‌ها با هم تطابق نخواهند داشت.

 

بلاک چین

 

 

تکنولوژی بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

تکنولوژی بلاک چین اینگونه است که با هر تراکنش یک کد هش ( Hash 64 )کاراکتری تولید می‌کند. این کد با کد هش قبلی ترکیب می‌شود تا یک بلاک جدید ایجاد کند. هر بلاک با استفاده از بلاک‌های جدید، یک ترتیب خطی، زمانی و رشته کاراکترهای یک ‌بار مصرف تولید می‌شود. به همین دلیل دست‌کاری و ایجاد اطلاعات نادرست و غیرقابل ردیابی، تقریباً غیرممکن است.

در حال حاضر سامانه‌های اداری و بانک‌ها در معرض جرائم سایبری قرار دارند؛ اما بلاک چین می‌تواند جلوی همه‌ی آن‌ها را بگیرد. بلاک چین می‌تواند با استفاده از جایگزین کردن پردازش‌های موجود، تمام تراکنش‌های انجام شده را ضبط و نگهداری کند. دیو ریسیزین (Dave Hryciszyn) مدیر بخش فناوری و راهبردهای شرکت انگلیسی هدلاندن (HeadLondon) می‌گوید: «بلاک چین پایگاه داده‌ای است که محیط امن یکپارچه‌ای را در محیط‌های ناامن ایجاد می‌کند. به این معنا که تمام اطلاعات و معاملات انجام‌ شده در هر صنعتی را ذخیره می‌کند. می‌توان از این فناوری در زمینه‌های مالی، حسابرسی، پزشکی و صنعتی نیز استفاده کرد.»

 

بلاک چین چگونه کار می‌کند

 

آینده موسیقی با بلاک چین:

چقدر خوب می‌شود با استفاده ازبرنامه ای مانند اسپاتیفای (Spotify)، به‌جای این‌ که اسپاتیفای هزینه هنری را از شما بگیرد تا حق امتیاز را به هنرمند پرداخت کند، طور مستقیم هزینه را به هنرمند پرداخت کنیم. به عنوان مثال، هنگامی‌که شما در ثانیه ۳۵‌ام یک آهنگ هستید، یک یا دو سنت به‌طور مستقیم از حساب مالی شما به هنرمند پرداخت شود. استفاده از بلاک چین باعث می‌شود مقدار آهنگی که شما گوش کرده‌اید و آنچه شما پرداخت کرده‌اید، توسط بسیاری از رایانه‌های دیگر تأیید در پایگاه داده‌ها ثبت شود. Ujo music و Voise از این تکنولوژی استفاده می‌کنند./منبع:payment24

البته این موضوع برای ما ایرانی ها نخواهد بود چرا که هنوز فرهنگ کپی رایت نهادینه نشده و اینکه پولی در لحظه از حساب ما بابت آهنگی که همیشه رایگان دانلود می‌کنیم و به اشتراک می‌گذاریم کسر شود بسیار ناخوشایند خواهد بود.

 

برنامه‌ی اسپاتیفای

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید...