پروژه‌های اوسینت

شرکت جامع امکان ارائه‌ خدمات در قالب پروژه‌های اوسینتی را به کسب‌وکارهای و سازمان‌ها دارا است. پروژه‌های اوسینتی در دیدگاه ما، کشف اطلاعات مخفی شده در جای جای وب و ارائه‌ی تحلیل با استفاده از این اطلاعات است. برای این منظور شبکه‌ی وسیع اوسینت کاران ما در پاسخ به پرسش‌ها فعال شده و در گوشه و کنار وب، به دنبال پاسخ گشته و در پایان پروژه جواب سوالات در قالب‌های حرفه‌ای به کارفرما تقدیم می‌شود.

سوالاتی که جامع امکان پاسخ‌دهی به آن‌ها را دارد، از قرار زیر هستند:

  • تحلیل شخصیت:

در سال‌های اخیر به واسطه‌ی شایع شدن استفاده از فضای مجازی وحضور مستمر افراد در این فضا و همچنین در دسترس بودن اطلاعات رسانه‌ها و صفحات مجازی دیگر و همچنین انتشار عمومی گاه و بیگاه اطلاعات محرمانه از برخی شخصیت‌ها، امکان تحلیل آن افراد از طریق ترکیب ردپای برجای مانده از این افراد در فضای مجازی وجود خواهد داشت. بدیهی است که سطح تحلیل شخصیت هر فرد، نسبت مستقیمی با میزان داده‌های مرتبط با او در فضای مجازی دارد.

این خدمت، معمولا در استخدام نیروی انسانی (برای کسبوکارها و سازمانها)، انتخاب همسر (مجموعه‌های مشاوره یا همسریابی)، مذاکره (کسب‌وکارها و سیاسیون) و سایر مواردی که نیاز به شناخت فرد دارند، به کار می‌آید.

  • افکار سنجی اجتماعی:

یکی از نیاز‌های تصمیم‌گیران کشور یا کسب‌وکارها، اطلاع داشتن از وضعیت نظر مردم در یک موضوع خاص است. گاها برای رسیدن به پاسخ این سوال، متحمل هزینه‌های هنگفتی می‌شوند. در حالی که اوسینت‌کاران می‌توانند با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند، به بررسی شبکه‌های اجتماعی پرداخته و از سایر اطلاعاتی که به طرق دیگر قابل دسترسی است، تحلیلی از نوع نگاه مردم یک جامعه نسبت به یک موضوع ارائه کنند. برای مثال به سادگی می‌توان تحلیل کرد که مردم کدام کشور نسبت به یک برند مشخص حس خوبی دارند؛ و یا می‌توان فهمید که مردم کشور خودمان  نسبت به یک ارگان در داخل کشور، چه ذهنیتی دارند؛ و امثالهم.

  • صحت‌سنجی محتوا:

برخی اخبار به سرعت در شبکه‌های اجتماعی سروصدا کرده و به شکل غیرمنتظره‌ای بین مردم شایع می‌شوند.
این خبرها گاهی دروغ و البته گاهی درست‌اند. بعید نیست که بسیاری از این خبرها را بتوان با بررسی سایر اطلاعاتی موجود بررسی کرده و صحت و سقم آن را سنجید؛ درصورتی که خبر درست باشد، می‌توان اطلاعات جانبی دیگری را نیز از روی خبر – علی‌الخصوص اگر شامل عکس و فیلم باشد – استخراج کرده و مورد استفاده قرار داد. گاهی اوقات، بررسیهایی از این دست – که مستند به اطلاعات غیرقابل انکار موجود در وب است – به سرعت خود خبر، دست به دست می‌شود و بر روی جامعه اثر می‌گذارد. یکی از خدمات مهم شرکت جامع به نهادها و کسب‌وکارهای ذیربط، می‌تواند از این سنخ باشد.

  • پرونده‌های اوسینتی

برخی از حوادث به شدت مورد توجه مردم واقع می‌شوند. در مورد این حوادث، اظهارنظرهای مختلفی انجام می‌شود، سوالات گوناگونی طرح می‌شوند و گهگاه اطلاعات مهمی از آن حادثه به فضای مجازی راه پیدا می‌کند. رخداد‌هایی مثل حمله‌ی داعش به تهران، آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و رفراندوم در اقلیم کردستان عراق از نمونه‌های این حوادث خاص هستند که اطلاعات، تحلیل‌ها، اظهارنظرها، تصاویر و فیلم‌های متعددی از ان‌ها به فضای مجازی راه پیدا کرده است. با بهره‌گیری از این اطلاعات می‌توان تحلیل‌های دقیقی ارائه داد که در پیگیری‌های امنیتی، سیاسی، قضایی و انتظامی به کار بیایند.

توجه کنید که همان‌طور که شما علاقه‌مند به تولید پرونده‌های اوسینتی از حوادث هستید، رقبا و دشمنانتان هم به این امر علاقه دارند. آن‌ها اخبار را رصد کرده و هر چیزی را که بتوانند اوسینت می‌کنند. به همین جهت انتشار اخبار هم نیازمند ملاحظات خاصی است که اگر انجام نشود، نتایج غیرقابل بازگشتی به دنبال خواهد داشت.

  • تولید بسته‌های داده

از جمله‌ی اقلامی که در فضای وب به صورت پراکنده وجود دارد، داده‌هایی هستند که گه‌گاه به شدت به کار می‌آیند. برای ایجاد یک حرکت اجتماعی، برای پیگیری حقوقی یک ماجرا، برای ایجاد مخاطبان اولیه‌ی یک کسب‌وکار، برای شروع طراحی برخی سیستم‌ها و کارهایی از این دست، به این داده‌ها به صورت تجمیع شده نیاز است؛ داده‌هایی که در حال حاضر به صورت پراکنده در وب وجود دارد و می‌توان با یکسری تکنیک‌های اوسینتی، نوشتن ابزارهای خزشی و یا انتقال دستیِ همه‌ی این داده‌ها، یک بسته‌ی اطلاعاتی مفید را ایجاد کرد. بسته‌هایی مثل لیست واردکنندگان محصولی خاص در یک کشور، لیست جامعی از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در امریکا و کانال ارتباطی فعالشان، لیست همه‌ی استارتاپ‌های یک حوزه‌ی خاص در یک کشور خاص، لیست کاربران پرمخاطب یک کشور در شبکه‌های اجتماعی، لیست نمایندگان مجلس یک کشور و شماره‌ی تلفن همراهشان برخی از این نوع بسته‌های داده است.

  •  کارآگاهی در وب

این خدمت به شکل کاملاً غیرساخت‌یافته به حل برخی مسئله‌ها می‌پردازد. برای مثال ممکن است قرار باشد سرحلقه‌های یک جریان سیاسی یا مذهبیِ افراطی در کشور شناسایی شود؛ یا ممکن است نیاز باشد که نقطه‌ی انتشار محتواهای خاص در شبکه‌های اجتماعی شناسایی شود؛ یا ممکن است نیاز باشد که از روی یکی از اطلاعات هویتی یک شخص (مثل شماره ملی یا شماره موبایل) یکسری نتایجی در مورد او گرفته شود؛ یا ممکن است زمان و مکان یک عکس یا ویدئو نیاز باشد؛ یا ممکن است تعداد و جنسیت صداهایی که در یک فایل صوتی هستند، ضرورت پیدا کند. برخی از این کارها ممکن است از طریق تکنیک‌های اوسینت و بهره‌برداری از اطلاعات آزاد موجود در وب قابل انجام باشد و یا حداقل سرنخ‌های خوبی برای پیگیری‌های میدانی در اختیار بگذارد.