سیگینت (سیگنال اینتلیجنس) چیست؟

یکی دیگر از روش‌های جمع آوری اطلاعات از منابع رایگان مانند اوسینت است که به دریافت، تحلیل و پردازش هرسیگنال و فرکانسی که در هوا پراکنده است می‌پردازد و با فیلترهای مشخصی که دارد به اهداف مورد نظر دست پیدا می‌کند. تصویر زیر بزرگترین مرکز سیگینت جهان درانگلستان است.

 

بزرگترین مرکز سیگینت جهان درانگلستان است.

 

شنود روزی سه میلیارد پیام ارتباطی توسط یکی از بزرگترین مراکز SIGINT درجهان

اشلون (به انگلیسی: ECHELON) نام یک شبکهٔ اطلاعاتی برای جمع‌آوری و تحلیل داده است که از جانب پنج کشور امضاکنندهٔ پیمان اوکاسا یا فایو آیز(استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) و برخی متحدان آنها مثل کشور ژاپن اجرا می‌شود.

طبق اسنادی در پارلمان اروپا، اشلون برای نظارت بر ارتباطات نظامی و دیپلماتیک اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و هم‌پیمانانش در بلوک شرق در زمان جنگ سرد و اوایل ۱۹۶۰ میلادی پایه‌گذاری شده است. پارلمان اروپا در گزارش خود در مورد پروژهٔ اشلون که در سال ۲۰۰۱ میلادی منتشرشد نتیجه‌گیری می‌کند که بر پایهٔ اطلاعات موجود اشلون این توانایی را داشته است که تماس‌های تلفنی، دورنگارها، ایمیل‌ها و دیگر رخدادهای جهانی داده‌ها که از طریق انتقال ماهواره‌ای، شبکه‌های تلفن عمومی، و مایکرویو جابجا می‌شده‌اند را رهگیری و محتوای آنها را بازرسی کند.

اشلون می‌تواند روزی سه میلیارد پیام ارتباطی (مکالمه تلفنی ، نامه الکترونیکی ، دریافت فایل از اینترنت و تبادلات ماهواره‌ای ) و همچنین در هر دقیقه دو میلیون تماس تلفنی را شنود کند.

با اینکه اوکوسا بزرگترین شبکه جهان است اما فرانسه ، آلمان و فدراسیون روسیه نیز سیستم‌های مشابه خود را دارند.

 

یکی از بزرگترین مراکز SIGINT درجهان

 

اشلون چگونه عمل می‌کند‌؟

سیستم کار اشلون بدین صورت است که یک مجموعه کلید واژه کلی دارد و پس از آنکه موردی نزدیک به این کلید واژه مبادله شد بلافاصله سیستم اصلی فعال شده و اقدامات بعدی را انجام می‌دهد. این کلید واژه از کد‌ها و کلمات رمز خاصی پیرویی می‌کند.

اتحادیه اروپا بر اساس گزارش های منتشر شده به واسطه وجود اشلون ضررهای مالی بسیاری را متحمل شده است. با این حال بسیاری از کشورها از اطلاعات اشلون به نفع خود استفاده می‌کنند. حوزه فعالیت اشلون بسیارگسترده است. این شبکه تار گونه در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… مهارت داشته ولی نقطه توجه و تمرکز آن بیشتر بر روی مسائل صنعتی و تجاری در حوزه اقتصاد است.

امروزه فعالیت سیستم جمع آوری اکترونیک اشلون برای همه آشکار شده است و اکثر کشورها در جهت مقابله با آن دست به اقداماتی زده اند. شاید بتوان یکی از راه‌های مقابله با آن را دقت در برقراری ارتباطات دانست. اما فرهنگ سازی و دادن اطلاعات کامل‌تر در خصوص اشلون می تواند باعث افزایش آگاهی های جامعه جهانی شود.

برای اولین بار اطلاعات درباره سیستم “اشلون” اواخر سال‎های ۱۹۹۰ پخش شد. یک نشریه آمریکایی مطلبی درج کرده بود که ایالات متحده درچارچوب همکاری با بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند به ایجاد شبکه جهانی استراق سمع و تحلیل اطلاعات و داده‌های همه وسایل الکترونیکی اعم از انواع تلفن، فکس، اینترنت و ایمیل، اقدام کرده است. همچنین سیستم های ارتباطات کابلی که بر روی بستردریا بین قاره‌ها ساخته شده‌اند، مورد توجه این سیستم قرارگرفت. بعد ازانتشار این اطلاعات، کاخ سفید و شرکای آن در زمینه جاسوسی الکترونیکی جهانی رسماً به وجود سیستم “اشلون” اعتراف کردند.

 

نحوه دریافت اطلاعات توسط ماهواره

 

 

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید...