بازه زمانی در نتایج جستجو

در بالای هر صفحه نتایج جستجوی گوگل، نواری از عبارت‌های مختلف وجود دارد. آخرین گزینه در این نوار Tools است. با کلیک روی این لینک، سطر جدیدی از گزینه ها در زیر سطر قبلی اضافه می شود.

گزینه  Any time به ما اجازه می‌دهد تا محدوده زمانی نتایج را مشخص کنیم. حالت پیش‌فرض Any time است که هیچ گزینه ای را به خاطر زمان حذف نمی‌کند. اما می‌توان با انتخاب سایر گزینه‌ها، تنها نتایجی را دریافت کنید که مربوط به یک ساعت قبل، یک روز قبل، یا یک هفته قبل هستند. آخرین گزینه Custom range است که در آن، خود ما محدوده را مشخص می‌کنیم. با کلیک بر این گزینه، پنجره‌ای باز می‌شود که باید در آن، محدوده مورد نظر خود را مشخص نماییم.

این ابزار زمانی که می‌خواهیم اطلاعاتی که در زمان مشخصی در اینترنت قرار گرفته‌اند، تحلیل کنیم، مفید است.

این ابزار برای تحلیل اطلاعاتی که در زمان مشخصی در اینترنت قرار گرفته است مفید است

 

عملگر ستاره  (*)

عملگر ستاره به گوگل می‌گوید که بخشی از ادامه عبارت مورد جستجو جا افتاده است. در این حالت دنبال محتوایی هستیم که دقیقا نمی‌دانیم برای جستجو کردن آن باید از چه واژه‌ای استفاده کنیم .

به ‌طور مثال، با جستجوی osint* training  ما به گوگل می‌گوییم چیزی را شروع کن که با لفظ osint شروع می‌شود، اما بعد از آن، چند کلمه جا افتاده و سپس به لفظ training ختم می‌شود.

عباراتی که با این جستجو همخوانی دارند، شامل osint video training   و osint Pathfinder training  است.

با استفاده از عملگر ستاره عباراتی که به کلمه «osint* training» همخوانی دارند نمایش داده میشوند

 

عملگر دامنه (..)

عملگر دامنه به گوگل می‌گوید که بین دو شناسه را بررسی کند. این شناسه‌ها می‌توانند اعداد ترتیبی یا سال باشند.

 به ‌عنوان یک نمونه، جستجوی عبارتPresident 1891..1920در گوگل شامل نتایجی است که وضعیت رییس جمهوری را بین سال‌های ۱۸۹۱ تا ۱۹۲۰ نشان می‌دهد.

ابزار دامنه عبارت «President 1891..1920»را مشخص می‌کند که مربوط به وضعیت ریاست جمهوری بین سال‌های ۱۸۹۱ تا ۱۹۲۰می‌باشد

 

حافظه پنهان گوگل

وقتی در حال انجام یک جستجو در گوگل هستید، به آدرس نتیجه به دست آمده که دقیقاً زیر لینک وب‌سایت قرار دارد، توجه کنید. یک فلش سبز رنگ می‌بینیم که با کلیک بر روی آن منویی در اختیار ما قرار می‌گیرد. در این منو یک لینک با عنوان «Cached» قرار دارد. با کلیک بر روی آن، نسخه قبلی صفحه مورد نظر نمایش داده می‌شود.

بعنوان نمونه تصویر ذیل نتیجه جستجوی سایت «فارس نیوز» را نشان می‌دهد که شامل نتیجه‌ای از نسخه پیشین آن که در حافظه‌ی پنهان گوگل قرار داشته است.

نمایش نسخه پیشین از حافظه پنهان گوگل

 

نتایج تاریخ‌دار در جستجوی گوگل

گوگل هنگام جستجو برای اطلاعات مربوط به تاریخ مطالب، ممکن است بسیار بی‌نظم عمل کند. گاهی اوقات تاریخ یکی از نتایج جستجو نشان داده می‌شود و گاهی خیر. این وضعیت هنگامیکه بخواهیم بر اساس تاریخ اطلاعات تحلیل کنیم، می‌تواند خسته‌کننده باشد.

اگر بصورت معمولی جستجو کنیم و تاریخ خاصی را تعیین نکنیم، تاریخ‌های کنار نتایج از دست خواهد رفت. برای اصلاح این وضعیت، می‌توانیم یک جستجو با محدوده زمانی ۱ ژانویه سال ۱ پیش از میلاد تا امروز انجام دهیم.

روش مناسب برای انجام این کار، افزودن عبارت «&tbs=cdr:1,cd_min:1/1/0» در انتهای هر جستجوی معمولی در گوگل است.

در تصویر ذیل  نتایج یک جستجوی استاندارد برای عبارت OSINT Tools به همراه و بدون تاریخ نشان داده شده است.

نتایج تاریخ‌دار در جستجوی گوگلبرای عبارت OSINT Tools

 

 

ابزار Google Scholar

گوگل اسکالر یکی از ابزارهای پژوهشی گوگل جهت جستجوی مقالات تخصصی از بین صفحات مجموعه مجلات و پایگاه های علمی مختلف و البته با رعایت کلیه ملاحظات قانونی نشریات معتبر دنیاست. می‌توانیم جهت نوشتن مقاله یا مطالعه مقالات دیگران از این منبع عظیم استفاده نماییم.

 

ابزار Google Books

هزاران نسخه کپی شده کتاب هایی که رویای خواندن خیلی از آن ها برای ما ایرانی ها وجود دارد در گوگل بوکز موجود است.ایجاد کتابخانه های شخصی و جستجو در بین موضوع بندی های گوگل، تنها امکانات ابتدایی ابزاری است که مطمئنا لذت داشتن یک کتابخانه آنلاین نامحدود را تحقق می بخشد.

https://books.google.com

 

ابزار web history

ردپای ما در نت نشانگر علاقه مندی هایمان است و گوگل با استفاده از همین ردپا مسیر های احتمالی دلخواه ما را برای آینده حدس می‎زند. همچنین تاریخچه جستجوهایی که از طریق انجام داده‌ایم نیز در اینجا موجود است.

https://myactivity.google.com/myactivity

ابزار Google News Archive Search

با این ابزار گوگل می‌توان در زمان سفر کرد تا در آرشیو اخبار دنیا گشت و گذار کنیم.

در پست بعدی مثالی جهت انجام جستجوی پیشرفته با این ابزار، آورده خواهد شد.

https://news.google.com/news/advanced_news_search?as_drrb=a

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید...