ادوارد اسنودن کیست؟

همان افشاگر جنجال برانگیزی که پرده از جاسوسی‌های اینترنتی وغیراینترنتی دستگاه های اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی برداشت،

این جوان سی ساله ای که به تنهایی با ابرقدرتی به نام آمریکا پنجه در پنجه انداخته و آوارگی و سرانجام زندگی و پناهندگی در روسیه را به جان خرید، واقعا چه می‌خواهد؟

ادوارد جوزف اسنودن در سال ۱۹۸۳ متولد شد، همان سالی که داستان اینترنت نیز آغاز شد.

اسنودن پس از ترک تحصیل از دانشگاه به عنوان داوطلب به ارتش پیوست و درآن زمان هدفش از این کار آزاد کردن مردم عراق بود، اما در تمرینات هر دو پایش شکست و از خدمت معاف شد و به عنوان نگهبان به استخدام شرکتی درآمد که همکاری نزدیکی با آژانس امنیت ملی آمریکا داشت.

چیزی نگذشت که به عنوان متخصص کامپیوتر به استخدام سازمان سیا درآمد و درحالی که فقط ۲۴ سال داشت از سوی این سازمان به ماموریت ژنو رفت. تا این جای کاراسنودن هر چه می‌خواست به دست آورده بود.

ادوارد اسنودن حتی امروز نیز می‌داند که ابزار لازم را برای قهرمان شدن در اختیار دارد. او به دلیل کار برای سیا و آژانس امنیت ملی به مدارکی دسترسی داشت که او را در این باره که آمریکا یک دولت بزرگ جاسوسی است، مطمئن می‌کرد.

اسنودن از همان زمان و تا چند ماه بعد برای افشاگری های خود نقشه می‌کشید و بعدها طی مصاحبه ای با یک روزنامه چینی گفت به استخدام یک شرکت مشاوره امنیتی به نام بوز آلن درآمده تا به گونه ای هدفمندانه به برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا دسترسی داشته باشد.

او در ژانویه ۲۰۱۳ از طریق یک ایمیل ناشناس با مستندسازی به نام لورا پتراس که در گذشته فیلمی درباره چند افشاگر ساخته بود، تماس گرفت. اسنودن البته در آن نامه الکترونیکی فاش نکرد که برای چه کسانی کار می‌کند، اما اطمینان داد که اسناد بسیار مهمی در دست دارد و از اول ژوئن سال جاری اسنودن در هتلی پنج ستاره در هنگ کنگ با پتراس و دو روزنامه نگار از روزنامه گاردین دیدارکرد، اما در آن روز هیچ یک از آن سه نفر تصور نمی‌کردند اسناد و مدارک اسنودن می‌تواند بزرگ‌ترین ماجراجویی زندگی او باشد. هیچ یک از آنها نمی دانست که این جوان کیست و واقعا چه می‌خواهد.

ایوان مک آسکیل، نویسنده روزنامه گاردین درباره آن ملاقات می‌گوید که اسنودن کاملا آرام بود و به نظر باهوش می‌آمد. او مدت یک ساعت به پرسش های آن سه نفر پاسخ داده و سپس از اسناد و مدارک محرمانه ای گفت که در چهار لپ تاپ آن را ذخیره کرده است، اسنادی که در میان آنها اطلاعاتی درباره یک برنامه جاسوسی و شنود وجود دارد و نشان می‌دهد چگونه آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات فیسبوک، گوگل و دیگر شرکت های بزرگ اینترنتی را سرقت می‌کند.

در این اسناد گزارش‌هایی از یکی از سرویس‌های مخفی بریتانیا نیز وجود داشت که مثلا نشان می‌داد سران حاضر در اجلاس گروه ۲۰ در سال ۲۰۰۹ تحت شنود و جاسوسی قرار داشته اند. افزون بر آن درباره برنامه ای گفته شده بود که بریتانیا به کابل‌های فیبرنوری دسترسی پیدا کرده و اطلاعات حاصل از آن را در اختیار آمریکایی‌ها نیز می‌گذارد. به گفته مک آسکیل، اسنودن در آن ملاقات هیچ پولی بابت این اسناد درخواست نکرد.

در این مورد که اسنودن مرتکب عملی خلاف قانون شده است، تقریبا شک و تردیدی وجود ندارد. بدون شک او به اعتماد آنها خیانت کرده است و دادستان کل آمریکا نیز بر اساس قانونی که زمان تدوین آن به سال ۱۹۱۷ بازمی گردد، علیه وی به اتهام سرقت مدارک محرمانه و جاسوسی اعلام جرم کرده است. اما این قانون که در زمان جنگ جهانی اول تدوین شد از چنان تناقض هایی برخوردار است که گاه حقوقدان‌های آمریکایی نیز براحتی نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

بر این اساس خیانت در اسرار دولتی در صورتی که به منافع آمریکا خدشه وارد کرده و موجب امتیاز برای قدرت های خارجی شده باشد، جرم محسوب می‌شود و مجازات دارد؛ اما اگر اسنودن محکوم شد آیا باید چند دهه پشت میله های زندان بماند یا مجازات مرگ هم او تهدید می‌کند؟ اسنودن به کجا پناه برد و چگونه از آمریکا خارج شد؟

ادوارد اسنودن

 

اسنودن چاره ای نداشت جز آن که زندگی مخفیانه را آغاز کند یا مانند جولیان آسانژ به سفارتخانه یک کشور دیگر رفته و در آنجا پناه بگیرد یا خود را به خاک کشور ثالث برساند. در این مرحله بود که وکلای ویکی لیکس به کمک اسنودن آمدند و پس از فشارهای دولت هنگ کنگ، او را که هیچ برنامه ای برای آینده نداشت از آن کشور خارج کردند.

وکیل ویکی لیکس قبل از خروج اسنودن به دیدن وی در هتل رفت و به توصیه اسنودن موبایل خود را در یخچال گذاشت تا شنود نشود. اسنودن در این دیدار تنها از این نگرانی داشت که اگر به زندان بیفتد به اینترنت و کامپیوتر دسترسی ندارد و این مساله برای او قابل تحمل نبود. سرانجام اسنودن به فرودگاه مسکو وارد شد و پس از چند هفته با کمک وکلای جولیان آسانژ و ویکی لیکس توانست از دولت روسیه پناهندگی یک ساله بگیرد.

در این مدت پاسپورت آمریکایی او نیز به دستور کاخ سفید باطل شد. افشاگری های اسنودن در این مدت نه تنها پرده از شنود تلفن همراه مرکل، بلکه از شنود بیش از ۳۰ کشور متحد آمریکا از سوی آژانس امنیت ملی آن کشور پرده برداشته و یک دیوار بی اعتمادی میان واشنگتن و متحدانش ایجاد کرد.

اسنودن بیش از هر چیز نمی‌خواست به سرنوشت آن سرباز افشاگر آمریکایی یعنی بردلی منینگ دچار شود و برای سال های طولانی در زندان بماند. صد البته اگر اسنودن به دست آمریکایی‌ها می‌افتاد، سرنوشتی به مراتب بدتر از او در انتظارش بود. حال اسنودن در روسیه کار می‌کند، همان کشوری که البته کارنامه درخشانی در رابطه با گردش آزاد اطلاعات ندارد. اما آیا اسنودن انگیزه‌های اولیه خود را فراموش می‌کند و با روس‌ها و چینی‌ها دست به معامله می‌زند یا همچنان اسنادی را افشا می‌کند تا مردم بدانند در چه دنیایی زندگی می‌کنند؟

 

ادوارد اسنودن

 

 

دانلود فیلم Snowden 2016

تاریخ انتشار: ۲۰۱۶/۰۹/۱۵

محصول کشور:  آلمان | آمریکا

خلاصه داستان : اسنودن ( Snowden) یک فیلم محصول ۲۰۱۶ می باشد که سرانجام با ۲ سال تاخیر برروی پرده های سینما رفت. این فیلم زندگی نامه‌ی کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی به نام “ادوارد اسنودن” است که افشاگری های بزرگی از نظارت غیر قانونی آمریکا برروی مردمش انجام داد. فیلمنامه این فیلم که توسط خود استون نوشته شده، بر اساس کتاب «پرونده‌های اسنودن؛ جزئیات ماجراهای تحت تعقیب ترین مرد جهان» نوشته لوک هاردینگ، روزنامه نگار گاردین بوده است.فیلمبرداری فیلم نیز در مونیخ و لوکیشنهایی از کشورهای مختلف انجام گرفته است

Download: http://l1l.ir/1me3

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
یک دیدگاه
  • 0123
    نوشته شده در ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۰۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاه خود را ارسال کنید...