در کولبیوی سومالی چه اتفاقی رخ داد: یک تحقیق منبع باز

داستان رسمی

روز جمعه ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷، تأسیسات نظامی نیروی دفاع کنیا (KDF) در یکی از روستاهای سومالی به‌­نام کولبیو، مورد حمله‌­ی شبه نظامیان الشباب (شاخه‌­ای از القاعده) قرار گرفت. در نتیجه‌­گیری فوری از این حمله، پیامد آن مورد تردیدهای جدی قرار داشت. منابع رسمی کنیا، در بیانه‌­ای رسمی، تلفات KDF را فقط نه تن و تلفات الشباب را بیش از ۷۰ تن برآورد کردند. بیانیه‌­ی رسمی، سناریویی را تشریح می­‌کرد که در آن گروه­‌های کنیایی با موفقیت حمله‌­ی الشباب را دفع کرده بودند، حمله‌­ای که شامل دو خودروی حامل مواد منفجره‌­ی دست‌­ساز (VBIED) می‌­شد. سخنگوی خانه‌­ی دولت، مانوا اسی­‌پیسو ادعا کرد که الشباب به هیچ وجه وارد محدوده‌­ی دفاعی پایگاه نشده است. گزارش‌­های بعدی، اطلاعات دسته اولی را از زبان سربازان حاضر در پایگاه ارائه داد، سربازانی که با جزئیات از دفاع موفق و البته آشفته‌­ی پایگاه خبر می‌­دادند.

پیش ­زمینه

نخستین بار نیروهای کنیایی طی عملیات لیندا انچیدر اواخر سال ۲۰۱۱ وارد جنوب سومالی شدند که منجر به عقب راندن شبه‌­نظامیان الشباب از چندین پایگاه در سرتاسر مرز مشترک دو کشور شد. اندکی پس از آن کنیا موافقت کرد تا نیروهایش را تحت فرمان مأموریت اتحادیه‌­ی آفریقا در سومالی (AMISOM) قرار دهد که از سال ۲۰۰۷ در عملیات حفظ صلح به حمایت از دولت سومالی مشغول بود. سال ۲۰۱۲، نیروهای کنیا و متحدان سومالیایی‌­اش، آخرین پایگاه‌­های اصلی الشباب در جنوب و مرکز ایالت جوبا یعنی کیسمایو را گرفتند. به‌عنوان بخشی از فرمان AMISOM، نیروهای کنیایی مسئولیت «بخش ۲» را برعهده  داشتند، که شامل مناطق جنوبی جوبای پایین دست و میانی می‌­شد.

در ژانویه­‌ی ۲۰۱۶، الشباب به پایگاه عملیاتی کنیا در العاد، شهری در ایالت گدوی سومالی، حمله کرد. طی این حمله حدود ۱۵۰ سرباز کنیایی هنگام اشغال پایگاه توسط نیروهای الشباب کشته شدند. حمله به العاد با حملات دیگر الشباب به پایگاه‌­های مجزای AMISOM و ارتش ملی سومالی (SNA) دنبال شد، شامل پایگاه بروندی در لیگو در ژوئن ۲۰۱۵ و پایگاه اوگاندا در جنال در سپتامبر همان سال. مؤسسه­‌ی IPI در گزارشی دقیق و جامع، بسیاری از نقاط ضعف استراتژیک پایگاه العاد را برشمرده است. به‌­جز بعد مسافت و سختی دسترسی به این مکان، این پایگاه به‌­وضوح از کمبود اقدام‌­های احتیاطی جهت پیشگیری از حملات VBIED رنج می‌­برد. هرچند گزارش‌­ها و تحلیل‌­های داخلی و بین‌­المللی بسیاری پیرامون این حمله صورت گرفت و الشباب با مانور تبلیغاتی روی آن، بسیار بزرگش کرد، اما دولت کنیا هنوز به میزان ضررهای وارده اذعان یا با درخواست تحقیق و رسیدگی موافقت نکرده است.

چه اتفاقی رخ داد؟

همان­طور که گزارش­‌هایی از سوی شاهدان عینی حمله‌­ی کولبیو روی خروجی رسانه­‌های سومالی و کنیا قرار می‌­گرفت، تردیدها نسبت به توضیحات مقامات رسمی کنیا افزایش می‌­یافت. براساس گزارش­‌های مذکور، الشباب پادگان KDF را درهم شکسته و ده‌­ها تن از مدافعان را از پای درآورده بود. هنگامی‌­که این گروه حجم بالایی از تصاویر به‌­اصطلاح حمله را منتشر کرد، آن گزارش­‌ها تأیید بیشتری یافت. تصاویر مذکور، سلطه‌­ی شبه‌­نظامیان بر پایگاه و ده­‌ها کنیایی کشته شده را نشان می‌­دادند. از مجموع این تصاویر و گزارش‌­های خبریِ کنیا و سومالی، تصویری متعارض از جریان اتفاقات رخ داده حاصل شد.

نحوه­‌ی آغاز حمله

اولین هشدار نسبت به حضور الشباب در نزدیکی کولبیو به نوامبر ۲۰۱۶ برمی‌­گردد، یعنی زمانی که بازرس کل پلیس کنیا، جوزف بوانت اعلام کرد که احتمالاً شبه‌­نظامیان از باران‌­های موسمی سود خواهند برد تا به منطقه رخنه کرده و حملاتی را ترتیب دهند. مانند حمله‌­ی العاد، در این مورد نیز رسانه‌­های محلی ادعا کردند که فرماندهان KDF، اطلاعات مربوط به حملات برنامه‌­ریزی ­شده‌­ی الشباب را در اختیار دارند. روزنامه‌­ی ستاره‌­ی کنیا اظهار داشت که یک سرباز کنیایی در پایگاه ادعا کرده است که افراد رده‌­بالا می‌­دانستند که الشباب برای شروع حمله‌­ای برنامه‌­ریزی کرده تا سالگرد العاد در ۱۵ ژانویه را جشن بگیرد. نویسنده‌­ی صفحه­‌ی توییتر Digital Kenyan Corps COPS، که گزارش‌­های جرم و جنایت در کنیا را بازخوانی می‌­کند، به نقل از منبعی آگاه در نیروی امنیت داخلی الشباب امنیت اعلام کرد که حدود ۱۵۰ شبه‌­نظامی الشباب در نزدیکی شهر کنیایی هولوگو در ۲۰ کیلومتری جنوب کولبیو تجمع یافته بودند تا در سالگرد حمله‌­ی العاد، حمله‌­ای به همان سبک را ترتیب دهند.

پیش از ۲۷ ژانویه هم نیروهای کنیا و هم الشباب در این منطقه فعال بودند. شبه‌­نظامیان الشباب به ستون کنیا در نزدیکی کولبیو، و هم چنین دسته­‌های مستقر در هولوگو در ماه‌­های گذشته حمله کرده بودند. دو روز پیش از این حمله، نیروهای کنیا و سومالی حمله‌­ای نافرجام به شهر بدبده در شمال شرقی کولبیو ترتیب داده بودند که KDF به دنبال حمله‌­ی العاد از آن دست کشید. گزارش‌­های بعدی اظهار داشتند که الشباب حمله به کولبیو را از بدبده، برنامه‌‌ریزی و آغاز کرده بود.

تصاویر ازطریق Google Earth

نیروهای KDF مستقر در کولبیو، متشکل از ۱۲۰ مرد از پانزدهمین گردان تفنگداران کنیا بودند، که جای قبلی خود را در همان ماه قبل با یک پادگان نامشخص سومالیایی جایگزین کرده بودند. طبق گزارش‌­های رسانه‌­ها و تحلیل‌گران، نیروی حمله­‌ی الشباب از تیپ صالح نهبان آمده، تیپی که به احترام یکی از عوامل کنیاییِ درگذشته‌­ی القاعده نامگذاری شده بود. تیپ صالح نهبان، مسئول حملات مذکور در العاد، لیگو و جنال است.

آغاز کردن حملات

سرگرد دنیس گیرنج، فرمانده‌­ی اردوی نیروهای دفاع کنیا در کولبیو، اعلام کرد از آنجاکه نیروهای کنیایی انتظار فعالیت الشباب در این منطقه را داشتند، پیش از حمله گشت­‌های خود را فرستاده بودند. این ادعا حداقل با یک گزارش دیگر تأیید شد. گزارش­‌هایی از منابع نظامی متعدد سومالیایی و کنیایی ادعا کردند که هواپیماهای کنترل از راه دور KDF قادر بودند شبه­‌نظامیان الشباب را حول ­و حوش پایگاه رؤیت کنند، چیزی که به سربازان مدافع این امکان را می‌­داد که مواضع آنها را با آتش خمپاره مورد هدف قرار دهند. در حدود ۵ صبح، دو خودروی حامل دستگاه‌­های منفجره‌­ی دست‌‌ساز (VBIED) به پایگاه نزدیک شدند، و حداقل یک انفجار پس از تجاوز به حریم پایگاه رخ داد. نیروهای کنیا خودروی دیگر را پیش از رسیدن به پایگاه منفجر کردند. یکی از رانندگان VBIED، ملیت کنیایی داشت.

طبق یکی از گزارش‌­ها، VBIED اول مسئول تعداد زیادی از تلفات درمان مدافعین بود، «گفته می‌­شود که VBIED مذکور دست­کم ۴۲ سرباز را کشت درحالیکه ۲۵ سرباز دیگر به‌­دست شبه نظامیانی کشته شدند که در واگن‌­های روباز ایستاده بودند و رگبار موشک و مسلسل‌­های خود را بر اردوی از دست رفته‌­ی سربازان باریدن گرفته بودند.» گفته شده که چیزی درحدود ۵۰۰ شبه نظامی در این حمله شرکت داشته‌اند. یکی از سربازان به روزنامه‌­ی دیلی نیشن کنیا گفت «پس از انفجار سومین VBIED، دفاع ما امید خود را از دست داد. شبه­‌نظامیان الشباب به هر طرف می‌­دویدند. ما برای نجات جان خود پا به فرار گذاشتیم.» یک فرمانده‌­ی ارتش سومالی این حمله را این­گونه توصیف کرد: « مبادله‌­ی آتش و درگیری شدیدی بود که قریب به یک ساعت پیش از آنکه شبه‌­نظامیان مجتمع را پاکسازی کنند، ادامه داشت.»

با شدت یافتن درگیری، بخشی از مدافعین عقب کشیده و دوباره دور هم جمع شدند. شاید همین مانع شد که الشباب کل پادگان را در دست بگیرد، هرچند که درواقع پایگاه محکوم به سرنوشتی تغییرناپذیر بود. استاندارد به نقل از منابع نظامی ادعا کرد که «دو جوخه­ متشکل از ۷۲ مرد پس از فرمان عقب‌­نشینی فرماندهانشان، جان سالم به‌­در‌ بردند، درحالیکه احتمالاً در اشتباهی تاکتیکی دو جوخه­‌ی دیگر به درگیری با مهاجمان ادامه دادند و پیش از اشغال شدن پایگاه، رنج و دردسر بسیاری را تحمل کردند.» خانمی ساکن کولبیو اظهار داشت که «سربازان کنیایی را دیده که پس از سررسیدن شبه‌­نظامیان پایگاه را به‌­سرعت ترک می­‌کرده‌­اند.»

مدافعین پایگاه توانستند با پادگان‌­های مجاوری که تعدادی از آنها نسبتاً به کولبیو نزدیک بودند، تماسی اضطراری بگیرند. ظاهراً الشباب برای چنین موقعیتی نقشه داشت و ادوات انفجاری دست‌­سازش را در جاده‌­های مورد استفاده‌­ی نیروهای کنیایی کار گذاشته بود. IED دو پلیس کنیایی را در مسیر حرکتشان به سمت پایگاه جهت نجات نیروهای KDF، به قتل رساند. به نقل از یک مقام رسمی کنیایی «نیروهای تقویتی مستقرشده در کنیا توسط TKDF با هجوم IED در مسیر MSR (جاده اصلی تدارکات) مواجه شده و ناچار به انصراف از مأموریت گشتند» که موجب ساعت­‌ها تأخیر شد. نیروهای کنیایی در ۲۸ ژانویه پس از افت­‌وخیز بسیار، با بازپس‌­گیری پایگاه، کنترل آن را دوباره در دست گرفتند.

استاندارد به‌­نقل از منابع نظامی ادعا کرد که درمجموع ۶۸ سرباز کنیایی در کولبیو کشته شده‌­اند. نخست‌­وزیر سابق و سیاستمدار اپوزیسیون ریلا اُدینگا این ادعا را معتبر دانستند و اظهار داشتند: «در حال حاضر شکی نداریم که ده‌­ها سرباز ما در راه وظیفه‌­ی خود در سومالی، به­‌دنبال حمله‌­ی شبه‌­نظامیان جان خود را از دست ­داده‌­اند.» رسانه‌­های کنیا و سومالی در مراسم تدفین عمومی، اسامی حداقل بیست سرباز و افسر KDF را شناسایی کردند که در کولبیو کشته شده بودند.

یک تحلیل منبع باز

به­‌دست آوردن تصویری واضح از آنچه در ۲۷ ژانویه رخ داد، تنها با تکیه بر تعداد انگشت‌­شماری از گزارش‌های دست اول، که برخی از آنها شرحی کاملاً متفاوت از درگیری ارائه می‌­دهند، دشوار است. تصویری که الشباب و دولت کنیا به‌دست می‌­دهند، مصالح بیشتری جهت بررسی سیر وقایع فراهم می‌­سازد. درحالیکه الشباب تصاویر بسیاری منتشر کرد که ظاهراً شبه‌­نظامیان در اردوی دشمن و تعدادی از اجساد مدافعین را نشان می‌­داد، مقامات رسمی کنیا اعتبار این تصاویر را زیر سؤال بردند. سرگرد دنیس گیرنج، فرمانده‌­ی KDF در کولبیو گفت: « هیچ تانکی در کولبیو وجود نداشت، بنابراین آن تصاویر به جای دیگری تعلق دارند. آنها به‌­محض اینکه هواپیماها شروع به شلیک کردند، محل را ترک نمودند.» برای خنثی کردن ادعاهای الشباب، ده روز پس از حمله­، مقامات رسمی در کانال تلویزیونی NTV کنیا، گزارشی از پایگاه به همراه کلیپ کوتاهی پخش کردند که توسط پهباد گرفته شده بود و ظاهراً دسته‌­های KDF را در ساعت ۲:۳۴ بعدازظهر ۲۷ ژانویه نشان می‌­داد که بر پایگاه سلطه داشتند.

اگر ثابت شود که این فیلم از پایگاه گرفته شده، تنها تصویر موجود از پایگاه کولبیو به‌­جز مجموعه تصاویر الشباب خواهد بود. در جستجوی عمومی تصاویری که در Google Earth یا Terraserver در دسترس هستند، پایگاه قابل رؤیت نیست. مختصات روی فیلم پهباد ۱ ۰۷.۴۱ S 41 14.24 E به محلی در نزدیکی شهر کولبیو مربوط می­‌شود.  ویدیوی NTV فرصتی جهت بررسی  صحت تصاویر الشباب، و تأیید بخش­‌هایی از گزارش‌های متناقض فراهم می‌­آورد. الشباب عکس­‌های خود را پیش از عمومیت یافتن دسترسی به فیلم پهبادِ KDF منتشر کرده بود، فیلمی که از انتشار عکس‌های این گروه با ادعای شباهت داشتن به پایگاه جلوگیری می‌­کرد.

ویدیوی NTV طی گردشی با خبرنگار این شبکه، بخش محدودی از پایگاه و حوالی آن را نشان می‌­دهد. در حدود دقیقه‌­ی ششم، جوخه‌های کنایی در کنار یک خمپاره‌ ­انداز قوی دیده می‌­شوند، یعنی نشان می‌­دهند درحال شلیک گلوله‌­ی خمپاره هستند. پیش از شلیک گلوله، دوربین برای مدتی کوتاه به سمت بالا کشیده می‌­­شود تا نمای وسیع‌­تری از پایگاه نشان دهد. از این نما، می‌­توان محل قرارگیری خمپاره‌ ­انداز را با فیلم پهباد مطابقت داد، همان­طور که در پایین دیده می‌­شود، کادرهای رنگی نقاط اشتراک جالب توجه در هر تصویر را نشان می‌­دهد.

تصویر پخش شده از Kenya NTV: با پای پیاده در کولبیو: NTV دسترسی انحصاری به پایگاه KDF در سومالی را در دست دارد.

تصویر پخش شده از Kenya NTV: با پای پیاده در کولبیو: NTV دسترسی انحصاری به پایگاه KDF در سومالی را در دست دارد.

به‌­نظر می‌­رسد چادر برزنتی متمایز با وصله­‌های مشکی که محل قرارگیری خمپاره­‌ انداز است (نارنجی)، محل استقرار چادر برزنتی راه‌راه (آبی)، موضع چادر سفید یکدست (زرد) و ساختمان دارای سقف آبی (قرمز)، مکان‌­هایی یکسان در فیلم‌­های پهباد و NTV هستند. هرچند همان موضع خمپاره ­‌انداز در فیلم NTV، در عکس‌­های الشباب از حمله دیده نمی‌­شود، اما ساختمان­ مشابه‌ی با سقف آبی (که در زیر بزرگنمایی شده) به‌­وضوح در چند عکس خود را نشان می‌­دهد.

تصویر پخش­ شده از Kenya NTV: با پای پیاده در کولبیو: NTV دسترسی انحصاری به پایگاه KDF در سومالی را در دست دارد.

تصویر پخش شده از رسانه‌­ی الکتائب

تصویر پخش شده از رسانه‌­ی الکتائب

تصویر دیگری از داخل پایگاه نشان می‌­دهد که ظاهراً این محل کارکرد کلیسایی کوچک و موقتی برای پادگان را داشته است، با صندلی‌هایی که برچسب کلیسا و ظاهراً نام «کولبیو» را به‌­عنوان نشانگر دیگری از این مکان، بر خود دارند.

در متن Kolbio آمده با این توضیح که « Kolbio املای دیگری از Kulbiyow است.»

تصویر پخش شده از رسانه‌­ی الکتائب

در بخش دیگری از تصاویر پهباد، اندکی به‌­سمت شرق موضع خمپاره‌­ انداز که نگاه کنیم، سه کامیون نفربر Steyr Sinotruck دیده می‌شود که یکی از آنها روبه جنوب و دوتای دیگر، رو به شمال (زرد) دارند. هم­چنین یک کامیون حامل نفت (قرمز) نیز در کنار آنهاست. این کامیون‌­ها با تصویر دیگری از الشباب مطابقت دارند.

تصویرپخش­ شده از Kenya NTV: با پای پیاده در کولبیو: NTV دسترسی انحصاری به پایگاه KDF در سومالی را در دست دارد.

تصویر پخش شده از رسانه‌ی الکتائب

در تصویر هوایی دیگری از ویدیو (در دقیقه­‌ی ۹:۲۹) نزدیک بخش شمالی پایگاه، ساختمان دست‌­سازی با سقف سفید (زرد)، یک هاموی (قرمز)، درختی همراه با ساختمانی مکعبی‌­شکل (سیاه) و یک نفربر (آبی) دیده می‌­شود که با دو عکس مجزای الشباب از زوایای متفاوت هم­‌خوانی دارند.

تصویر پخش شده از Kenya NTV: با پای پیاده در کولبیو: NTV دسترسی انحصاری به پایگاه KDF در سومالی را در دست دارد.

تصویر پخش شده از رسانه‌ی الکتائب

تصویر پخش شده از رسانه‌ی الکتائب

عکس دیگری از شرق تصویر قبلی، یک خودروی مقاوم دربرابر مین و استتارشده  یا MRAP را نشان می‌دهد (قرمز) که در پشت یک خاکریز دفاعی زمینی قرار گرفته و بین دو چادر سفید (زرد و آبی) محصور شده است.

تصویر پخش‌ شده از Kenya NTV: با پای پیاده در کولبیو: NTV دسترسی انحصاری به پایگاه KDF در سومالی را در دست دارد.

تصویر پخش شده از رسانه‌ی الکتائب

چادر سمت چپی در عکس قبلی (کادر زرد) با عکس دیگر الشباب که ورودی پایگاه و موضع دفاعی یک سنگر خاکی را نشان می­‌دهد (قرمز)، مطابقت دارد. زره‌­پش نفربر متعلق بهKDF  که در عکس وجود دارد، در فیلم پهباد غایب است.

تصویر پخش شده از Kenya NTV: با پای پیاده در کولبیو: NTV دسترسی انحصاری به پایگاه KDF در سومالی را در دست دارد.

تصویر پخش شده از رسانه‌ی الکتائب

جلوتر در امتداد محیط دفاعی، یک MRAP با درب عقب نیمه‌­باز و دو موضع دفاعی با سقف سفید (زرد و آبی) وجود دارند که با عکس الشباب مطابقت دارد.

تصویر پخش ­شده از NTV کنیا: با پای پیاده در کولبیو: NTV دسترسی انحصاری به پایگاه KDF در سومالی را در دست دارد.

تصویر پخش شده از رسانه‌ی الکتائب

به نتیجه رسیدن

هرچند فیلم پهباد قادر نبود تمام مجموعه عکس‌­های الشباب را تأیید کند، اما تردیدهایی را نیز درمورد داستان رسمی دولت کنیا برمی‌انگیخت. تعداد قابل توجهی از عکس‌­های منتشرشده توسط الشباب با مکان‌هایی که در فیلم پهباد دولت کنیا از پایگاه نظامی کولبیو دیده می­‌شود، مطابقت دارد. این نشان می‌دهد که الشباب به­‌جای عقب­ رانده شدن توسط مدافعین، توانسته به حریم پایگاه نفوذ کرده و آزادانه در آن حرکت کند. الشباب از نقاط مختلفی در سرتاسر کلّ  پایگاه عکس گرفته، نه اینکه فقط بر یک بخش فرعی متمرکز شده باشد (ترکیب عکس­‌های فیلم پهباد و الشباب را در زیر ببینید). علاوه­‌براین، اگر چند عکس از مجموعه تصاویر معتبر و متعلق به کولبیو باشد، به مجموعه­‌ی بزرگتر تصاویر نیز اعتبار داده می‌شود.  از آنجا که عکس‌­ها تعداد زیادی از اجساد سربازان KDF را نشان می‌دهند، ادعای دولت مبنی بر اینکه فقط نه سرباز کشته شده‌­اند، به چالش کشیده می‌­شود.

ترکیب تصاویر پخش شده از الکتائب و Kenya NTV

هرچند این تصاویر ممکن است تصویری کلی از آنچه در کولبیو رخ داده به دست بدهند، اما نمی‌­توانند تمامی جزئیات موجود در گزارش‌­های رسانه‌­های کنیا و سومالی را تأیید کنند. مانند گذشته، الشباب تمامی تصاویر منتشر شده را جمع‌­آوری کرده تا هرگونه نمایشی از تلفات خود را حذف کند. علاوه‌­براین، به‌­نظر می‌رسد تعداد زیادی از عکس‌­ها هنگام تاریک روشن غروب برداشته شده‌­اند و متناظر با روایت‌­های دست اول، نشان نمی‌­دهند که شبه‌­نظامیان برای چه مدتی کنترل پایگاه را به‌­دست داشته‌­اند. هرچند فرض بر این است که تصویر پهباد متعلق به ساعت ۲:۳۵ بعدازظهر روز ۲۷ ژانویه است، اما معلوم نیست به قبل از تخلیه‌ی پایگاه توسط شبه‌نظامیان تعلق دارد یا بعد از آن. به‌­عنوان نشانه‌­ای دالّ بر این مورد اخیر، در مجموعه عکس­‌های الشباب از همان محل­ه‌ای فیلم پهباد، تعدادی از وسایل نقلیه‌وجود ندارند، این واقعیت با گزارش­‌هایی انطباق دارد که می‌­گویند الشباب پس از عقب­‌نشینی، با چند خودروی به غنیمت گرفته شده گریخته است.

مثل مورد العاد، بیشتر اطلاعات در مورد حمله به کولبیو نیز از گزارش‌­های دسته­‌اول بی‌­نام و تبلیغات الشباب حاصل شده است. ادامه یافتنِ در ابهام نگه داشتن حملات عمده­‌ی الشباب توسط دولت کنیا، به الشباب اجازه می‌­دهد نحوه‌­ی روایت اتفاقات را در دست بگیرد. علاوه براین، تلاش برای پاسخگویی را که می‌­تواند موجب کاهش خطرات بالقوه­‌ی آینده برای سربازان کنیایی شود را، سرکوب می­‌کند. سرباز زدن دولت کنیا از اعتراف عمومی به تعداد بالای سربازان کشته شده، یا نواقص تاکتیکی موجود در نبردهای بزرگ، مانعی دربرابر تمایل آنها به انجام تحقیقات و پاسخ‌گویی است.

استفاده از این مطالب با ذکر منبع (سایت جامع) مانعی ندارد.

منبع:Bellingcat

ترجمه: جامع

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید...