در دنیای دیجیتال میلیاردها صفحه‌ی وب وجود دارد که هر کدام از آن‌ها صفحات حاوی اطلاعات هستند. بسیاری از این اطلاعات آزادانه در دسترس عموم مردم قرارگرفته‌اند. مطالب فاروم‌ها، اخبار سایت‌ها، نظرات و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی، دانشنامه‌ها و فیلم‌ها تنها گوشه‌ای از این مجموعه‌ی بسیار وسیع هستند.

با وجود آزادی دسترسی به این اطلاعات برای همه، به دست‌آوردن اطلاعات درست در زمان مناسب و همچنین بهره‌برداری از این اطلاعات کار ساده‌ای نیست. یک جستجوی ساده در گوگل با کلمه‌ی ساده‌ای مثل «دانش» میلیون‌ها نتیجه در بر دارد. یک جستجوی پیچیده‌تر مثل «تعداد کاربران فیسبوک» حدود ۱ میلیون نتیجه در اختیار می‌گذارد. اگر همین پرسش، با زبان انگلیسی انجام شود، بیش از ۱۵۰ میلیون نتیجه خواهد داشت. با این حال خود گوگل هم تمامی این اطلاعات را در اختیار جستجوگر قرار نمی‌دهد. آمار رسمی حاکی از آن است که شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک، در سه ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۷، هر ماه در حدود ۲ میلیارد کاربر فعال به ثبت رسانده است. این تعداد کاربر، هر شصت ثانیه ۵۱۰۰۰۰ کامنت در فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارند و بیش از ۱۵۰۰۰۰ تصویر آپلود می‌کنند. جستجو در میان این حجم انبوه داده، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست.

اگر هدف از جستجو یافتن یک موضوع خاص‌ و کمتر معروف باشد، این جستجو بسیار پیچیده می‌شود. فرض کنید به دنبال شخصی با نام محمد علی عطاری می‌گردید ( این نام کاملا تصادفی انتخاب شده و هیچ فرد خاصی مد نظر نیست.) و نمی‌دانید او چه کاره است ولی خبر دارید که در اینترنت فعالیت دارد. جستجوی ما در گوگل ۷۷۳۰۰ نتیجه در برداشت. از درویشی با این نام گرفته تا دکتری در دانشکده‌ی پزشکی اصفهان در صدر نتایج. اندکی عمیق‌تر، نتایج پیچیده‌تر می‌شود. حال با این حجم از نتایج چه می‌توان کرد؟

جستجوی نام محمد علی عطاری در گوگل

سختی جستجو زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که ناتوانی بسیاری از ابزارهای جستجو در پویش منابعی مثل فیلم، فایل‌های صوتی و تصاویر روشن شود. به این ترتیب به دست آوردن اطلاعات صحیح، به روز و دقیق راجع به یک موضوع خاص، از میان این دریای ناهمگن و وسیع، در برخی موارد دست کمی از غیر ممکن ندارد.

با وجود این دشواری‌ها، ابزارها و روش‌هایی برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز وجود دارد. تکنیک‌های اوسینت با استفاده از ابزارهای مدرن، به همین منظور ایجاد شده اند و تاکنون در موارد بسیاری، راه‌گشای نیاز‌های اطلاعاتیِ دولت‌ها، سازمان‌های انتظامی و نظامی، دادگاه‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارها بوده‌اند.

رویکرد اوسینت (osint) شامل مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که امکان دسترسی هوشمندانه به اطلاعات قابل دسترس در وب برای پاسخ به یک سوال کاملا روشن را فراهم می‌کند و پس از آن این اطلاعات را برای پردازش و تحلیل در اختیار متخصصان قرار می‌دهد. در اوسینت، فرض بر این است که غالب اطلاعات مدنظر در وب به اشتراک گذاشته شده‌اند. حال از طریق سازمان‌ها یا مردم عادی در سایت‌های رسمی‌شان یا در شبکه‌های اجتماعی، از طریق هکرها در منابعی مثل ویکی‌لیکس و یا به هر روش دیگری در هرجای دیگری.

پس از یافتن اطلاعات، زمان تحلیل فرا می‌رسد. به هنگام تحلیل، از هر داده‌ای می‌توان استفاده کرد. خواه این داده‌ یک بند باشد از یک متن هزار صفحه‌ای ، یا خالی باشد روی چانه‌ی یک نفر در یک عکس دسته جمعی، یا حتی سرفه‌ای در یک سخنرانی که صدای ضبط شده‌اش موجود است. تمام این اطلاعات در اوسینت مورد استفاده‌اند. هنر متخصص اوسینت، یافتن ارتباط منطقی میان این حقایق و کشف پاسخ سوال از دل آن‌هاست.

اگر کسی تکنیک‌های دستیابی به این اطلاعات را بداند و در استفاده از این تکنیک‌ها مهارت پیدا کند، می‌تواند به راحتی و در زمانی معقول با صرف هزینه‌ی معقول در قیاس با سایر رویکردها به این اطلاعات دسترسی پیدا کند؛ اطلاعاتی که در ظاهر برای ناشرش اهمیت چندانی ندارند اما ممکن است برای افراد دیگری بسیار گرانبها باشند!

در اوسینت، تنها به جستجوی اطلاعات عمومی پرداخته می‌شود. جستجوی اطلاعات شخصی افراد، نفوذ به شبکه‌های خصوصی، هک، استفاده از هرنوع ابزار غیرقانونی و همچنین دزدی اطلاعات، جایی در این فن ندارد. با این حال، عمده‌ی مردم به اطلاعاتی که در وب به اشتراک می‌گذارند، توجه چندانی نشان نمی‌دهند. به این ترتیب با استفاده از این تکنیک‌ها، گاها اطلاعاتی به دست می‌آید که دست کمی از نفوذ به اطلاعات خصوصی مردم ندارد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید...